7 věcí, které na vašem blogu nesmí chybět - Blogere.cz

7 věcí, které na Vašem blogu nesmí chybět

Julie - 07/12/2017

Které věci by měl každý blog mít? Název? Články? Komentáře? Tohle přece každý ví. Ale je i spousta jiných věcí, co na blogu nesmí chybět, a přesto až příliš často vídám blogy, na kterých většina těchto věcí není. Jaké to jsou? Sepsala jsem pro Vás seznam, tak pojďme rovnou na to!

1) Stránka “O mně”

Abych Vám vysvětlila, proč je pro Váš blog stránka O mně tak důležitá, sepsala jsem několik scénářů, které jsem sama několikrát zažila. V hlavních rolích: čtenář, který je na blogu poprvé, a Váš blog, který nemá stránku O mně.

Scénář č. 1:

Váš potenciální nový čtenář narazil na Váš blog někde na internetu nebo se mu o něm zmínil kamarád. Má jenom pár minut, než musí vyrazit do školy / do práce. Otevře úvodní stránku Vašeho blogu, vyskočí na něj spousta odkazů na nejrůznější články.

Neví, kam kliknout. Je zmatený. A spěchá.

Proto hledá něco, co by mu řeklo, o čem ten blog vlastně je. Ale stránku O mně nevidí. Odchází a už nikdy se nevrátí.

O mněO bloguO projektuZačněte tady, …

To všechno jsou jen různé názvy pro jednu stránku, bez které se Váš blog prostě neobejde. Kde jinde o Vás čtenáři zjistí to nejdůležitější?

Scénář č. 2:

Váš potenciální nový čtenář právě dočetl naprosto perfektní článek na Vašem blogu. Zaujali jste ho natolik, že by se o Vás moc rád dozvěděl něco víc.

Kdyby trochu hledal, možná by našel neaktuální úvodní článek, kde píšete, jaké články chcete přidávat a jak se jmenuje Váš pes. Jenomže čtenář je líný a nechce se mu hledat. Chce jednou kliknout a všechno vidět.

Jenomže nikde nevidí, kam by měl kliknout. Proto odchází a už se nikdy nevrátí.

Odchází a už se nikdy nevrátí. To je ta poslední věc, co chcete, aby Váš čtenář udělal. Váš čtenář by Vás měl milovat. Měl by si přečíst všechny Vaše články, psát spousty komentářů a sledovat vaše účty na Facebooku, Instagramu a podobně.

Jenže odešel. A přitom tomu mohla zabránit jediná stránka.

7 věcí, které na Vašem blogu nesmí chybět - Blogere.cz

 Jak vypadá stránka “O mně”

Prvně je hodně důležité, abych zdůraznila, že O mně má být stránka, ne článek. Článek se na Vašem blogu ztratí mezi stovkami dalších a velmi rychle zestárne. Stránka sice může být schovaná, ale nikdy nezestárne a nikdy se neztratí mezi články.

Nikde není psáno, jak přesně má tato stránka vypadat a co přesně v ní musí být. Pár věcí, které ale doporučuji zahrnout, je:

  • O čem je Váš blog – proč jste ho založili, jaké články může čtenář čekat
  • Pro koho je blog určený (a ne, pro všechny není správná odpověď)
  • Kdo jste Vy – Vaše jméno, fotografie
  • Co děláte kromě blogování – Vaše škola / zaměstnání, zájmy, …
  • Vaše úspěchy v blogovém světě i mimo něj (umístili jste se třeba v nějaké soutěži?)
  • Co o Vás napsali jiní – rozhovory, komentáře, …
  • Vaše sociální sítě (ty ale můžete dát i do stránky Kontakt)

Pozor: O mně nemusí být váš kompletní životní příběh. Zkuste sepsat ty nejdůležitější informace, ať to není ani příliš krátké ani příliš dlouhé (nepíšete román). Sepište to čtivě, ať z toho nemáte strukturovaný životopis.

Nezapomeňte stránku také pravidelně aktualizovat.

Kam se stránkou?

Stránka O mně je nejdůležitější stránka na celém Vašem blogu. Proto by odkaz na ni měl být na co nejvíce místech tak, aby byl čtenářům na očích.

Jestli máte horní navigační lištu nebo menu, stránka O mně tam nesmí chybět. Neměla by chybět ani ve Vašem postranním menu (tam můžete dát i menší fotku s úryvkem) nebo v zápatí. Můžete na ni odkazovat i na konci každého článku.

2) Stránka “Kontakt”

Zase si dáme menší divadlo. Představte si, že jste šéf marketingu ve velké firmě. Už měsíce sledujete úžasného blogera (Vás!) a máte pro něj parádní nabídku, která je výhodná pro všechny strany a kterou určitě neodmítne.

Prošmejdíte celý blog, ale nikde nenajdete ani zmínku o tom, jak blogera kontaktovat. Nikde žádný formulář ani email. A psát do soukromé zprávy na Instagramu? To je hodně neprofesionální…

A tak velký marketingový šéf odchází na jiný blog a nabízí spolupráci jinému blogerovi, který má na blogu uvedený email.

Jak to spravit?

Založte svému blogu vlastní email. Nejlépe takový, kde se přímo objevuje jméno Vašeho blogu. Já mám například julie(zavináč)blogere.cz.

Založte kontaktní stránku na kterou budete odkazovat různě po blogu. (V navigační liště, v postranním menu, v zápatí nebo ve stránce O mně.)

Do kontaktní stránky nemusíte psát romány. Docela stačí tam naházet odkazy a důležité informace – klidně v bodech.

3) Odkazy na sociální sítě

Jste vůbec pravý bloger, když Váš blog nemá vlastní facebookovou stránku a Instagram? Samozřemě, že jste, ale děláte si všechno mnohem těžší. Proč byste měli mít profily na sociálních sítích pro Váš blog?

Komunita. Sežeňte své čtenáře na jedno místo tak, jako si pes shání ovce ve svém stádě. Nedejte svým čtenářům důvod zapomenout, že Váš blog existuje. Seznamte se s nimi, abyste potom mohli psát články, které je opravdu budou bavit.

Co byste rádi na blogu viděli - hlasování o příštím příspěvku

Co byste rádi na blogu viděli – hlasování na FB stránce o příštím článku

Na své facebookové stránce jsem tento týden udělala hlasování. Moji čtenáři dostali na výběr ze čtyř námětů na články. Ten, který dostal nejvíce hlasů, právě čtete.

Komunikace. Kde jinde byste chtěli sdílet své nové články a dávat Vašim čtenářům vědět, co se děje ve vašem životě. (Článek o dvou větách o tom, že jste nemocní a momentálně nebudete nic vydávat, na Váš blog nepatří. Dejte tuhle zprávu na sociální sítě!)

Další obsah. Ráda na své FB stránce sdílím i cizí články. Pomáhám tím nejen ostatním blogerům, ale i svým čtenářům, protože to jsou vždycky články o blogování, které by je mohly zajímat. Naposledy jsem sdílela třeba článek o affiliate. A až se mi trochu rozjede Instagram, mám pro Vás připravené moc pěkné motivační tapety na mobil…

Odkazy na Vaše sociální profily na blogu nesmí chybět. Dejte je do menu, zápatí a odkazujte na ně i ve článcích.

Pozor: Na Facebooku založte svému blogu stránku, ne osobní profil. Při pojmenovávání se snažte, aby byly názvy a odkazy na všechny Vaše profily stejné (např. Blogere a @Blogere_CZ).

Tip: Změňte instagramový profil pro váš blog na business a propojte ho s facebookovou stránkou. Získáte pak přístup k moc zajímavým statistikám.

4) Názvy, které zaumou

Řekněte, které články byste si přečetli raději:

  • Moje denní skin-care rutina nebo 10 tipů pro zdravou a krásnou pleť
  • Vyhrajte dárkový balíček v hodnotě 1500 Kč nebo Soutěž
  • Výstava porcelánových podšálků nebo Co jste nevíte o porcelánových podšálcích a měli byste

Mě by rozhodně víc lákalo si přečíst články, které jsou napsány tučně. A jejich tajemství je celé v zajímavém názvu.

Jak na to?

Hrajte lidem na city. Člověk je tvor emocionální, lehce se naštve, rozněžní nebo začne závidět. Toho všeho můžete využít. Příklad: Proč už nikdy v životě nepoužiju šampon na vlasy

Slibujte. A tím nemyslím, že musíte slibovat hory doly. Ale je větší šance, že někdo klikne na Váš článek, pokud má pocit, že se v něm něco dozví nebo se třeba potrhá smíchy. Příklad: Jak se naučit pískat pomocí těchto jednoduchých triků

Používejte čísla. Nevím proč, ale čísla na lidi prostě fungují. Schválně si porovnejte: Stránky s obrázky zdarma vs. 20 stránek s obrázky zdarmaPříklad: 3 věci, které děláte špatně každé ráno

Ale pozor, všechno, co píšete v názvu, se musí objevit i v článku. Když v názvu slíbíte tři recepty na bábovku, ve článku nesmí chybět tři recepty na bábovku. Neexistuje, že by byly jenom dva, nebo dokonce že by článek byl o něčem úplně jiném. To by Vám jenom poškodilo pověst.

Tip: Vždycky se zeptejte sami sebe: “Kdybych já byl(a) čtenářem, klikl(a) bych na tenhle článek?” Pokud odpověď není jasné “Ano!”, název změňte.

Prohlášení: Názvy použité jako příklady jsou naprosto smyšlené, jakákoliv podobnost s už existujícím článkem je čistě náhodná.

5) Kategorie

Dáme si zase divadlo.

Scénář č. 1:

Představte si, že jste čtenář, který je na Vašem blogu poprvé. Právě jste si přečetli parádní článek, který už je sice pár měsíců starý, ale Vám se moc líbil. A teď chcete víc.

Rozhlížíte se po blogu, ale nikde ani zmínka o tom, že by se autor tématu věnoval i jinde. Článek není zařazený do žádné kategorie, ale to Vás neodradí. Jdete na hlavní stránku, kde zjistíte, že článek, který jste četli, byl buďto opravdu starý nebo vážně jedinečný, protože nikde nic podobného už nevidíte.

Zklamaně odcházíte.

Scénář č. 2:

Opět jste na blogu poprvé a přečetli jste si článek, který se Vám moc líbil. A chcete víc.

Všimli jste si, že článek je zařazený do spousty kategorií, každá se týká nějaké věci, která byla v článku zmíněná. Postupně je všechny procházíte, ale v žádné další články nenajdete.

Zklamaně odcházíte.

Co z toho plyne?

Dvě věci.

Každá kategorie by měla být jedinečná – je například úplně zbytečné mít na blogu kategorii Cestování a zároveň ještě Jak cestuji – a měla by výstižně popisovat články, které do ní zařadíte.

Snažte se na blogu mít co nejméně kategorií. Přesný počet je sice hodně individuální – záleží na tématu blogu – ale mně přijde ideální mít mezi 3 a 7 kategoriemi.

Každý článek, který máte na blogu, by měl být přiřazený do právě jedné kategorie.

A kam ty kategorie dát? Tím s dostáváme k dalšímu bodu…

6) Navigace

Obecně jsou na blogu tři místa, která se dají využít pro navigaci.

Horní navigační lišta je vhodná pro pár nejdůležitějších odkazů (např. stránky O mněKontakt nebo třeba Vaše nejdůležitější kategorie).

Do postranního menu se toho vleze víc, to ale neznamená, že musí být kilometry dlouhé. Dejte tam svou fotku a pár slov o sobě s odkazem na stránku O mně, seznam všech kategorií, odkazy na sociální sítě a případně ještě vyhledávací pole. Nic víc podle mě nepotřebujete. (Opičárny jako nejnovější komentáře mi vždycky přišly zbytečné.)

Zápatí bývá často opomíjené, ale přesto může zastat stejnou práci jako postranní menu. Když čtenář doscrolluje až k zápatí, Váš blog ho evidentně opravdu zaujal. Využite toho a dejte do zápatí widgety jako přihlášení k odběru nebo okno facebookové stránky.

Problém s navigací je ten, že Vaše možnosti jsou omezené šablonou Vašeho blogu. Pokud šablona nenabízí horní navigační lištu, musíte to holt vymyslet jinak. Ale rozhodně neplatí, že potřebujete všechny tři “navigační místa”.

Například na mém blogu nenajdete postranní menu. A vůbec to nevadí, protože všechno, co potřebuji, jsem dala buď do horní navigační lišty nebo do zápatí.

7) Responzivní design

Jestli o některém z předchozích bodů můžete prohlásit “můj blog tohle nepotřebuje”, tak u tohoto to rozhodně neplatí. Blíží se rok 2018 a 99 % lidí vlastní a aktivně používá chytrý telefon k prohlížení internetových stránek. Váš blog na to musí být připraven.

Co znamená “responzivní”?

Responzivní design znamená přizpůsobený pro všechny velikosti přístrojů.

Například zatímco na mobilu se text zobrazí přes celou šířku, na velkém monitoru zabere sotva polovinu a je pak lehce čitelný. Ale nejideálnější příklad je navigační lišta: na počítačích vidíte všechny odkazy vedle sebe, zatímco na mobilu máte tlačítko, které když stisknete, zobrazí se Vám menu.

Je Váš blog responzivní?

Nejrychleji to zjistíte, když si otevřete Váš blog na mobilu, tabletu a počítači a porovnáte, co vidíte. Taky můžete vzít Váš internetový prohlížeč a postupně měnit velikost okna. Měli byste vidět, jak se Váš blog přizpůsobuje – mění rozložení stránky, zakrývá menu, zatímco hlavní text je stále pěkně čitelný.

Dalším způsobem je použít třeba Am I Responsive?, kde se na svůj blog můžete podívat na různých zařízeních. Je to celé interaktivní, takže si můžete prohlédnout nejen hlavní stránku ale i například články.

Am I Responsive?

Am I Responsive?

Jak to spravit

Zjistili jste, že Váš blog responzivní není? Nebojte, důvod k pláči to není!

Pokud máte WordPress nebo Blogger, vyměňte šablonu a ještě než ji nainstalujete, ověřte si, že je opravdu responzivní. Já vím, já vím, s tou starou se Vám bude těžko loučit… Ale Vaši čtenáři tu změnu uvítají. (A Google taky.) A jestli jste na Blog.cz, přidejte responzivnost na seznam důvodů, pro z Blog.cz odejít jinam.

Líbil se Vám tento článek? Co dál?
  • V komentářích mi prozraďte, jak je na tom Váš blog. Je něco, co Vám tam doteď chybělo?
  • Jaké jsou podle Vás další věci, které na blogu nesmí chybět?
  • Sledujte mě na Instagramu a na Facebooku, aby Vám nic neuniklo!
  • Uložte si tento článek na Pinterest jedním kliknutím.

3 komentáře u “7 věcí, které na Vašem blogu nesmí chybět”

  1. Souhlas. Jakmile tam není stránka “o mně”, tak odcházím.

    1. Mám to úplně stejně. Když se někdo neobtěžuje napsat stránku “O mně”, řeknu si, že mu asi nezáleží na jeho čtenářích a jdu pryč. 🙂 Díky moc za komentář!

  2. Asi nejlepší článek na téma “co nesmí chybět na blogu”, co jsem kdy četla. Výborně zpracovaný, jasný, přehledný, pochopitelný. Děkuju. 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *